فرآیند تعریف پروژه و تامین برگه مجری ذیصلاح نظام مهندسی در پروژه های ساختمانی توسط هلدینگ طاها

تامین برگه مجری ذیصلاح حقوقی ساخت و ساز برای انواع پروژه های ساختمانی و عمرانی، از جمله خدماتی است که در هلدینگ طاها انجام میشود، مهندسین صاحب صلاحیت مجری ما با داشتن تجربه کافی و مجوزهای لازم از ابتدای پروژه ساخت و ساز تا انتها و اجرایی شدن آن وظایف خود را دقیق، متعهدانه و با کیفیت بالا انجام میدهند.

ارائه خدمات مجری ذیصلاح حقوقی در هلدینگ طاها، بدون واسطه و کاملا بصورت مستقیم با مالکین، سازنده ها و مهندسان انجام میشود و ما برای اجرای پروژه های عمرانی سهیمه اختصاصی خود را داریم.

مجری ذیصلاح یار و کمک حال کارفرما، مالک یا سرمایه گذار است به نحوی که مدیریت عملیات اجرایی، زمان، کیفیت و هزینه را بر عهده داشته و می تواند با قرار گیری در پروژه ها بخش اعظمی از دغدغه ها و مشکلات را برطرف نماید. گروه سرمایه گذاری و فنی مهندسی طاها به پشتوانه دو دهه فعالیت و تجربه در اقصی نقاط کشور و اخذ صلاحیت های قانونی، در کنار شماست تا پروژه خود را به نحو احسن مدیریت نمایید.

اجرای پروژه های مسکونی، اداری، ویلایی، تجاری
اجرای پروژه های مسکونی، اداری، ویلایی، تجاری

خلاصه مراحل ساخت ساختمان

خدمات در حوزه اجرای پروژه ساختمانی شامل 3 مرحله زیر است:

الف) مرحله اول – قسمت اول : مطالعات مقدماتی

ابتدایی ترین و شاید از مهم ترین مراحل است. در این مرحله مهندسین مشاور به جمع آوری اطلاعات، مطالعات ابتدایی، بررسی و شناسایی کلی پروژه، بررسی مقررات حاکم و آیین نامه ها، مطالعه و بررسی مصالح مناسب پروژه و تجهیزات مورد نیاز سازه و تاسیسات و نهایتا تهیه طرح تولیه و گزارش میپردازند.

ب) مرحله اول – قسمت دوم : تهیه طرح مقدماتی

وظیفه اصلی مهندسین مشاور در این مرحله مطالعات تکمیلی، معماری پروژه، طراحی سازه و تاسیسات، تحقیق در مورد تجهیزات و مصالح مورد نیاز و در آخر تهیه نقشه اولیه و گزارش مطالعات انجام شده میباشد.

ج) مرحله دوم : تهیه طرح اجرایی

تصمیمات در این مرحله نتیجه ی مستقیم مطالعات و انواع گزارشات خاک، مصالح و… و همچنین نقشه های تهیه شده است. در این مرحله مهندسین مشاور تهیه مشخصات فنی و انجام محاسبات آن، برآورد هزینه اجرا و نحوه زمان بندی، تهیه شناسنامه کار و نهایتا تهیه مدارک و گزارش مرحله دوم را انجام می دهند.

د) مرحله سوم : انجام مناقصه و نظارت

پس از انجام مناقصه، نظارت ها قبل، حین و پس از اجرا صورت میگیرد.
نظارت قبل از اجرا: نظارت بر مهندسی و محاسبات، مشاوره، خدمات، تحویل ملزومات و زمین به پیمانکار و…
نظارت حین اجرا: نظارت بر عملیات اجرا، کیفیت کار، هزینه، گزارشات پیشرفت، تغییرات و… است که به صورت ماهانه، موردی و یا فنی انجام میشود.
نظارت پس از اجرا: پس از اتمام پروژه تحویل به صورت 2 مرحله ای(موقت و قطعی) است که نظارت های تکمیلی در فاصله تحویل موقت تا تحویل قطعی و تا زمان تهیه شناسنامه پروژه انجام می پذیرد.

اجرای پروژه های مسکونی، اداری، ویلایی، تجاری
اجرای پروژه های مسکونی، اداری، ویلایی، تجاری

مدیریت طرح (MC)

مدیریت طرح (Contractor Management) از سوی کارفرما انتخاب شده و وظیفه او برعهده گرفتن صحت نتایج حاصل از پروژه اجرا شده می باشد. با پیشرفت و گسترش و توسعه پروژه ها، مدیریت و به نحوه مطلوب به پایان بردن آن ها نیز گسترش یافته و پیچیده شده است و نیاز به سازمانی با توان فنی و اجرایی مناسب بیش از گذشته حس میشود تا ضمن سازماندهی منابع انسانی، مالی و تجهیزاتی بر پروژه نیز به طور کامل و مطلوب نظارت داشته باشد. انجام تمامی این امور بسیار وقت گیر و هزینه بر بود و عمدتا نتیجه مطلوب نداشت لذا نیاز به یک عنصر جدید در چرخه ساخت و ساز حس شد و مسئله لزوم وجود مدیریت طرح بررسی شد تا مدیریت طرح نیز به گروه کارفرما، پیمانکار و مهندسین مشاور بپیوندد و این چرخه را 4 جزئی کند.

خدمات مدیریت طرح شامل چه مواردی می شود ؟

خدمات مدیریت طرح به طور کلی در حوزه ساخت در 3 مرحله ساخت، بهره برداری و نگهداری است که اگر بخواهیم با جزئیات بررسی کنیم شامل 2 مرحله مجزا است.
مرحله اول) شامل خدمات در حین اجرا همچون برنامه ریزی، مدیریت منابع و کنترل پیشرفت پروژه است. همچنین خدمات مدیریت بر تهیه طرح نیز در این مرحله انجام می گیرد.
مرحله دوم) مدیریت بر خدمات ارائه شده در زمان اجرا و همچنین تحویل کار.

طرح و اجرا یا همان EPC

یک شیوه چند وجهی مبتنی بر سه ضلع خدمات مهندسی، پشتیبانی پروژه و خدمات اجرایی است که در آن تمرکز بر تحویل نهایی و بدون نقص پروژه به کارفرما می باشد.
همچنین نهایت تلاش بر این است تا با کمک دانش و تجربه میزان بهره وری به بالاترین سطح خود برسد و درخواست ها و نیاز های کارفرما به بهترین شکل عملی شود.

شرح خدمات در طرح و اجرا شامل 3 مرحله است که به آن می پردازیم:

الف) تهیه اطلاعات و مدارک: پس از تصویب مراحل اولیه و انتخاب طرح و همچنین نحوه اجرای پروژه توسط کارفرما، مدارک لازم برای تحویل پروژه به پیمانکار با بررسی مطالعات و همچنین بر اساس دستورالعمل های موجود توسط مشاور کارفرما تهیه می شود.

ب) ارجاع کار به پیمانکار: در این مرحله است که مجری پروژه(پیمانکار) انتخاب می شود.

ج) طراحی و ساخت: شروع مراحل اجرایی و عملیاتی ساخت و ساز.

مهندسی ارزش (Value Engineering)

مهندسی ارزش روشی سازمان یافته است که به بررسی موضوعاتی همچون بهترین راهکار افزایش کیفیت، شناسایی هزینه های غیر ضروری، کاهش ریسک عدم موفیقت پروژه و …. می باشد.
هدف اصلی: هدف اصلی کاهش هزینه و حذف هزینه های غیرضرئری است که تاثیر مثبتی در نتیجه نهایی ندارد. در واقع امروزه بیشتر به مهندسی ارزش با رویکرد کاهش هزینه توجه می شود.
شرح خدمات در مهندسی ارزش در 4 مرحله زیر انجام می پذیرد.
الف) جمع آوری و بررسی اطلاعات کامل پروژه به همراه وضعیتی که در آن است.
ب) ارزیابی اطلاعات جمع آوری شده.
ج) ارزیابی پروژه و وضعیت آن.
د) ارائه نتایج نهایی و بررسی شده مهندسی ارزش.

اجرای پروژه های مسکونی، اداری، ویلایی، تجاری
اجرای پروژه های مسکونی، اداری، ویلایی، تجاری

معماری داخلی (Interior Designing)

معماری و شکل و ظاهر هر آن چه در داخل ساختمان است مربوط به این حوزه است. مواردی از قبیل رنگ آمیزی، موقعیت اتاق ها، موقعیت درب و پنجره ها، جداسازی ها و…. همه و همه مربوط به این حوزه است.
معماری داخلی عبارت است از برنامه ریزی برای رسیدن به هدف نهایی معماری که شامل بهبود عملکرد در فضا، زیبایی محیط و بهره وری حداکثری از محیط است.
در معماری داخلی باید به عناصری همچون: فرهنگ جامعه و محل زندگی، هنر و زیبایی شناسی، تکنولوژی و همچنین خواسته های کارفرما توجه کرد که همگی این عناصر قرار است در نهایت منجر به یک زندگی با آسایش و آرامش بیشتر شود. باید اعتراف کرد معماری یک هنر است و لزوما دانش برای آن شرط لازم و کافی نیست و وجود عنصر خلاقیت نیز بسیار مهم است.

شرح خدمات در معماری داخلی به صورت زیر دسته بندی می شود:
الف) طراحی مرحله اول(طراحی مقدماتی): پس از بررسی اولیه و بدست آوردن اطلاعات اصلی ساختمان پلان های هر طبقه به صورت مجزا و تفکیکی ایجاد می شود.

ب) طراحی ثانویه و انجام مقدمات اجرا.
ج) اجرای طرح و نظارت مستمر بر آن.

اجرای پروژه های مسکونی، اداری، ویلایی، تجاری - مجری ذیصلاح انبوه سازی
اجرای پروژه های مسکونی، اداری، ویلایی، تجاری – مجری ذیصلاح انبوه سازی

انواع روش های اجرای پروژه ها عبارتند از :

1- امانی
2- درصدی
3- قیمت واحد
4- فهرست بهاء (بدون مصالح یا با مصالح)
5- پیمان مدیریتی(MC)
6- ساخت ، بهره برداری ، انتقال (BOT)
7- خرید و نصب
8- طراحی ، خرید (تدارکات) ، اجرا (EPC) یا طرح و ساخت

1- امانی:
در این روش کارفرما با توجه به دارا بون دانش فنی پروژه ،افراد متخصص و ماشین آلات مورد نیاز ،پروژه را بصورت خود اجرا تقبل می کند در این حالت کارفرما معمولاً پروژه را به عملیات کوچکتری تقسیم نموده و بر اساس عقد قراردادهای کوچک ، هر فعالیت را به یک گروه یا نفر از کارگران فنی و اجرایی واگذار نموده و یا با استخدام عده ای کارگر روز مزد و یک نفر معمار یا سر کارگر عملیات را پیش می برد. دراین روش قراردادها بر اساس قیمت واحد یا با  مصالح و یا بدون مصالح تنظیم می گردد و در صورتی که قرارداد بدون مصالح باشد تیمی از کارفرما تدارکات و خرید بهترین مصالح از بازار را با اخذ استعلام (حداقل سه فروشنده) انجام میدهد.سرپرستی،نظارت و کنترل کارهای در دست اجرا در این روش به وسیله مهندسین یا تکنسین صورت میگیرد.

2- درصدی:
در این روش کارگاه بدون مصالح یا با مصالح به دست افراد یا شرکت واگذار میشود و دستمزد مجری پس از اتمام کار طبق توافق قبلی بر اساس درصدی از مبلغ مصرف شده (که شامل دستمزد و خرید می باشد) محاسبه و پرداخت میشود.قرارداد این قبیل کارها باید کامل و جامع باشد و نقشه های اجرایی هم قبل از عقد قرارداد مورد بازبینی قرارگرفته و برآورد دقیق احجام و مقادیر ضمیمه قرارداد شود ، نظارت کارفرما بر عملیات اجرایی و مخارج صرف شده می بایست دقیق و مورد اطمینان باشد.

3- قیمت واحد:
در این روش پیمانکار قیمت اجرا پروژه را بر اساس قیمت واحد (به عنوان مثال متر مربعی برای ساختمان ، کیلومتری برای لوله کشی و ..) پیشنهاد می نماید.

اجرای پروژه های مسکونی، اداری، ویلایی، تجاری - مجری ذیصلاح انبوه سازی
اجرای پروژه های مسکونی، اداری، ویلایی، تجاری – مجری ذیصلاح انبوه سازی

4- فهرست بهاء (بدون مصالح یا با مصالح) :
در این روش بر اساس قیمت بدست آمده از برآورد احجام کار و ارقام فهرست های بهاء موجود، با شرکت های ذی صلاح قرارداد منعقد می شود.این روش از سال ها قبل تا کنون طبق ضوابط و مقرراتی مدون، اجرا می گردد و به همین لحاظ، تکاملی در زمینه بخشنامه ها و دستور العمل ها پیدا نموده است که این موضوع سبب شده بین مهندسین و شرکت ها تجارب زیادی کسب شود و حتی نرم افزار های کامپیوتری (تکسا ، تدبیر و ..) جهت تهیه صورت وضعیت و دیگر موارد مرتبط در این زمینه ارائه شده است.

5- پیمان مدیریتی(MC) :
این روش مخفف دو کلمه Management Contract

در این روش کلیه عملیات اجرایی کار و عقد قرارداد های دست دوم به شخص یا شرکت واجد صلاحیت واگذار می شود و درصدی برای طرف قرارداد به عنوان دستمزد در نظر گفته می شود.

6- ساخت، بهره برداری، انتقال (BOT) :
این روش مخفف سه کلمه Build ،Operate،Transfer l می باشد.

این روش از جمله جدیدترین پیمان های تامین مالی می باشد که یک پیمانکار مسئولیت طراحی ، اجرا و تامین مالی پروژه  را داشته و برای مدت مشخصی پس از پایان اجرا، از آن تاسیسات بهره برداری کرده و پس از اتمام مدت قرارداد تاسیسات را به کارفرما منتقل می نماید.

اجرای پروژه های مسکونی، اداری، ویلایی، تجاری - مجری ذیصلاح انبوه سازی
اجرای پروژه های مسکونی، اداری، ویلایی، تجاری – مجری ذیصلاح انبوه سازی

7- خرید و نصب:
این روش بیشتر برای اجرای انبارها ، راه اندازی دستگاه های بزرگ صنعتی و موتورخانه ها و دیگر پروزه های صنعتی قابل اجرا است . در این روش طی دو قرار جداگانه  با عنوان های “تهیه و خرید تجهیزات ” و سپس “نصب تجهیزات” پروژه اجرا می شود که نصب تجهیزات می تواند توسط همان فروشنده یا عوامل وی یا طی قرارداد جداگانه ای با شرکت دیگری صورت می گیرد.

8- طرح و ساخت (EPC) :
این روش مخفف سه کلمه Engineering ،Procurement ،Construction به معنی مهندسی ،تدارکات و اجرا می باشد. پروژه EPC پروژه ای است که در آن پس از اینکه کارفرما  با یک شرکت مشاور، طرح اولیه(پایه) خود را به عنوان پروژه هدف طراحی نمود ، با برگزاری مناقصه،انجام سه فاز اساسی پروژه یعنی طراحی تفصیلی، انجام خرید های لازم برای تامین تجهیزات پروژه و انجام فاز اجرا به برنده مناقصه واگذار می نماید.